Assalamualaikum &Hello..Nama Saya..

Liani Aziz

Saya seorang blogger dunia lifestyle Saya meminati dunia travel.. Dunia Fotografi.. Dan Videografi..

Sunday, October 30, 2016

Cerita 6 Mei 2014 : Hari Ke - 6 Kembara Indonesia. Selamat Pagi Ranu Kumbolo!



Hari ke - 2 di Ranu Kumbolo

Semalam aku dan kembar tidur dalam keadaan kesejukan kerana suhu jatuh sehingga 13 darjah celcius. Mata tak berapa nak lelap sangat sebab kesejukan. Sesekali aku check alat termometer untuk pastikan perubahan suhu. Kami tidur dalam sleeping beg dan baju winter sekali.

Sebenarnya dalam hati aku berharap supaya suhu jatuh sehingga bawah 10 darjah celcius. Dari kajian sumber di internet, suhu pada bulan Ogos di Ranu Kumbolo adalah paling sejuk. Percaya atau tidak...Suhu di Ranu Kumbolo pada bulan Ogos boleh dan pernah turun sehingga negatif lima darjah celcius. Sehinggakan bila bangun pagi-pagi tu, Memang boleh tengok ada ais mengeras di khemah-khemah. Aku pernah baca satu blog dia ambil gambar termometer semasa di Ranu Kumbolo suhu yang menunjukkan kosong darjah celcius..Sejuk oooo...


Tapi sebab kami pergi bulan Mei, suhu tak jatuh sampai 10 darjah celcius. Kalau nak tengok gambar-gambar ais pada bulan Julai dan Ogos, Boleh search google imej 'es di ranu kumbolo'

Akan keluar beberapa gambar menarik


Pagi yang berkabus dan sejuk. 

Bangun Awal Pagi Untuk Aktiviti Riang

Kami bangun awal sebelum pukul 6.00 untuk basuh muka dan gosok gigi. Nak mandi rasa terlalu sejuk lagi.

Rancangan hari ini ialah kami nak bersarapan di Ranu Kumbolo sebelum matahari terbit dan berjalan-jalan di Oro-Oro Ombo yang terletak di sebalik keindahan gunung-gunung berlatar belakang kemegahan Semeru.

Hari ini juga kami akan mendaki dan pulang semula ke base camp, Ranu Pani. Kami target nak sampai sebelum pukul 6 petang di Ranu Pani.

Pagi yang berkabus tebal di Ranu Kumbolo

Semua bersiap-siap ambil air tasik untuk masak dan minum pagi

Khemah buruk kami yang paling low class di antara pendaki-pendaki hari ini. Hahah..
Macam-macam jenis khemah ada. Bentuk rumah pun ada. Semua bersiap untuk plan masing-masing

The Mirror of Lake Ranu Kumbolo

Yang geng empat orang khemah merah tu ialah geng Indonesia yang kami join. Mereka tengah bersiap juga untuk meneruskan pendakian ke Semeru.

Dalam pukul 7.00 pagi, matahari pun mula memunculkan diri. Kepanasan cahaya matahari perlahan-lahan membuka selimut kabus yang menyeliputi bumi Ranu Kumbolo dan danaunya yang indah.

Cahaya matahari perlahan-lahan memancarkan sinar di bukit-bukit

Separuh daripada bukit yang terkena cahaya matahari dan yang belum kena cahaya

Kami ambil air tasik untuk buat minuman panas 3 in 1. Sebelum tu, of course le kena rebus dulu air tu. Air tasik ini memang bersih. Macam air paip dekat rumah je. Putih bersih dan tak ada bau. Rasanya pun sebijik air paip dekat rumah. Memang air tasik tu bersih dan selamat untuk diminum. InsyaAllah...

Air yang kami masak ini kami simpan juga sebagai bekalan untuk perjalanan pulang ke Ranu Kumbolo.


Sementara tunggu air panas tadi menyejuk untuk diisi dalam bekas minuman sebagai bekalan, kami pun ambil peluang ini untuk mendaki laluan Tanjakan Cinta yang curamnya 30 darjah dan jalan-jalan di Oro-Oro Ombo.

Untuk sampai ke Oro-Oro Ombo, mesti lalui laluan Tanjakan Cinta dulu.

Penat juga nak mendaki Tanjakan Cinta ni. Laluan ini di namakan Tanjakan Cinta ada sebabnya. Tapi aku dah lupa sejarahnya.

Salah satu tanda nama mangsa yang terkorban dalam pendakian

Tanjakan Cinta!

Terus naik ke puncak Tanjakan Cinta. 

Budak hitam bergambar. Hahah..!

Sinematik pulak tengok gambar ni. Boleh buat penggambaran filem hindustan

Kabus dah hilang sepenuhnya. Keindahan tasik pun terserlah


Jauh jugak jarak Tanjakan Cinta ni. Aku dan kembar mendaki perlahan-lahan sambil mengambil gambar pemandangan. Matahari semakin cerah dan rasa sejuk pun semakin hilang. Di akhir laluan Tanjakan Cinta ini, kami berdiri di puncak yang memisahkan antara Danau Ranu Kumbolo dan Oro-Oro Ombo.

Bersedia untuk turun ke Oro-Oro Ombo! Dekat situ nanti boleh jerit sekuat hati sebab tak ada orang tau. Tak ada orang yang akan kisah kau nak jerit sekuat mana pun.

Rumput hijau kering dan bunga warna ungu boleh dilihat dari jauh. Indonesian hikers panggil itu bunga Lavender. Haha..lantak la bunga apa pun.

Gunung yang belakang dan togel itu ialah Semeru / Mahameru


Ini ialah asap beracun yang keluar dari gunung bersebelahan Semeru iaitu Kawah Jonggring Saloka

Asap beracun ni akan dimuntahkan pada setiap waktu pagi. 

Semua pendaki mesti tahu schedule asap ini dikeluarkan. Sebab itulah, bagi yang mendaki ke Semeru, mereka WAJIB sampai ke puncak sebelum matahari terbit dan tidak boleh berada lama di puncak Semeru.

Biasanya, pendaki akan berkhemah pada siang hari di Pos Kalimati atau Pos Arcopodo sebelum memulakan pendakian ke Semeru yang biasanya bermula pada pukul dua atau tiga pagi! 

Jarak antara Pos Kalimati dan Pos Arcopodo kira-kira 1 jam perjalanan. Dari Arcopodo ke Puncak Semeru perlukan masa antara 3-4 jam perjalanan dan pendakian. Jadi bagi yang plan mendaki ke Semeru, kena pandai bajet masa supaya anda tak terperangkap dengan asap beracun di puncak Semeru.

Pendaki WAJIB turun balik sebelum gunung Kawah Jonggring Saloka ini mengeluarkan asap beracunnya. Jadi pendek kata,  untuk berada di puncak cuma beberapa minit saja dibenarkan. Padahal keseluruhan masa perjalanan pendakian perlukan masa paling kurang tiga atau empat hari penuh!

Nak turun ke Oro-Oro Ombo

Seronok nampak budak hitam ni..

Dah sampai Oro-Oro Ombo





Duduk sekejap sebelum turun balik ke tapak perkehemahan

Bila dah puas menikmati pemandangan Oro-Oro Ombo, bertempik, berangan, bersorak, berkhayal, bermain dan macam-macam lagilah yang seronok di situ, kami pun balik ke khemah untuk packing barang-barang. Bersedia untuk pulang semula ke Ranu Pani.

Pendaki-pendaki lain, ada yang teruskan pendakian ke Semeru. Ada juga yang pulang ke Ranu Pani. Kalau ikutkan, ramai yang meneruskan pendakian ke Semeru.

Memang rasa malas. Rasa macam tak puas sebab cuma semalaman dapat bercamping di sini.  Rasa macam nak berkhemah lagi semalaman. Tapi waktu terbatas. Mungkin lain kali, kalau ada keinginan yang kuat, aku dan kembar akan kembali ke Ranu Kumbolo.

Dari puncak Tanjakan Cinta ni boleh lihat seluruh pemandangan tasik


Masa tengah bersiap menyimpan barang-barang ni, cahaya matahari dah semakin terik tapi kurang berpeluh.




Jam 10.00 pagi, kami pun mulakan perjalanan keluar dari Ranu Kumbolo. Haha...masa ni ada satu cerita. Sebenarnya masa kami bertolak tu, kami tak sempat lagi mandi. Kami pun singgah di hujung tasik untuk mandi dalam kawasan yang memang terbuka dan menjadi laluan para pendaki.

Waktu tu memang tak ada sesiapa yang lalu lalang. Rasa macam dunia ni macam kami yang punya.

Kami pun apa lagi. Bukak beg ok! Bukan bukak baju!

Kami mandi terus dengan pakaian yang kami pakai untuk hiking. Siap bersabun lagi. Sebab apa...

Sebab hari tu cuaca sangat cerah dan terang benderang je. Jadi, cuaca yang cerah dapat mempercepatkan proses pengeringan baju. Sebab tu kami tak risau hiking dalam keadaan baju basah sekalipun.

Kami juga sempat 'kosongkan' perut dengan cara menggali tanah dengan menggunakan pisau dan berlindung di sebalik bukit-bukit kecil. Hehehe..terpaksalah.

Survivor la katakan..haha. Sebab masa tu, kami fikir takkan nak patah balik ke tapak perkhemahan untuk mandi dan guna bilik membuang. Jadi, alang-alang dah tak ada orang, kami pun mandi dan buang apa yang patut termasuklah nasi semalam yang kami masak tak menjadi tu.

Nasi yang tak berjaya masak semalam, kami tabur macam tu je dalam semak memandangkan nasi bukanlah bahan sampah sarap yang mengotorkan. Nasi tu nanti akan bercampur dengan tanah juga kan. So, bolehlah kami buang.

Semua sampah sarap macam plastik dan botol kami bawak pulang sekali. Jaga alam sekitar tu penting ok. Jangan tahu nak nikmati pemandangan dan mengembara je. Mesti ada kesedaran sivik tentang kebersihan dan penjagaan alam sekitar.


Pemandangan terakhir kami di Ranu Kumbolo. Sedih oooo sebab terpaksa balik. Kalaulah boleh jadi penduduk tetap dekat sini

Secara rasmi, kami bertolak balik ke Ranu Pani pada pukul 10.30 pagi. Agak lewat sebenarnya. 

Tapi,alhamdulillah....cuaca pun dalam keadaan baik dan kami selamat sampai dalam pukul 5.00 petang.

Dekat curam ini yang aku dan kembar paling rasa mencabar sebab sangat steep dan tak ada dahan pokok nak berpegang. Hari ini bila turun rasa mudah sikit ler.



Kasut buruk seorang  first timer hiker

Tamat sudah kisah pendakian ke Ranu Kumbolo Kembara Kembar



Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna Veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

0 comentários:

LIANI AZIZ
+6017-304-####
Kuala Lumpur, Malaysia

SEND ME A MESSAGE