Saturday, January 21, 2017

Kembara Kembar : Vietnam (Hanoi-Sapa) 10 Hari 9 Malam Dan Bajet



Untuk pengembaraan ke Vietnam pada 6 hingga 15 Januari 2016 yang lalu , aku dan kembar memilih Hanoi dan kawasan percutian tanah tinggi, Sapa sebagai destinasi utama. Sapa terletak di daerah Lao Cai iaitu kira-kira 288 KM dari Hanoi.


Cat Cat Village, Sapa


Kami tempah tiket promosi AirAsia sejak pertengahan bulan Oktober 2016. Harga tiket kapal terbang pergi dan balik dari KL ke Hanoi untuk dua orang, kosnya cuma RM495 sahaja. 

Masa rancang percutian ni, aku dan kembar masa tu masih berbelah bahagi sama ada nak tempah tiket ke Sapporo. Sebenarnya kami berkeinginan kuat ke Sapporo untuk bermain salji. Tapi memandangkan susahnya nak dapatkan tiket promosi AirAsia ke Sapporo, akhirnya kami tangguhkan niat untuk menikmati salji di Sapporo dan memilih untuk ke Hanoi.


Lagipun hati masa tu dah membuak-buak dan agak tertekan sebab sudah dua tahun lebih tak bercuti panjang. Hati pun setiap hari dah rabak gila bila turun dari rumah nak ke tempat kerja. Yelah, dua tahun lebih tak pernah ambil cuti panjang. Hati mesti rasa tak seronok beb. Tambah-tambah lagi orang bujang macam kami ni. Confirm akan rasa something yang tak kena dan kekosongan bila lama tak bercuti jalan-jalan.

Hanoi menjadi pilihan kedua kami juga kerana Hanoi dan daerah Lao Cai terletak bersempadan dengan Kunming dan Nanning iaitu salah satu daerah di China. Keadaan winter dan cuaca sejuk sedikit sebanyak mempengaruhi suhu di Hanoi dan terutamanya Sapa, yang sememangnya merupakan kawasan tanah tinggi di Vietnam.

Kalau nak tahu, dua tahun lepas dan beberapa tahun sebelumnya jugak pernah turun salji di Sapa. Boleh tengok imej Google Gambar Salji Di Sapa.

Kami fikirkan tahun ni kami cukup bertuah kalau dapat menikmati salji di Sapa. Tapi nampaknya takdir tak menyebelahi kami. Cuma berpeluang merasai kesejukannya yang menyamai musim sejuk Tokyo pada bulan Januari sahaja. Sobsob..sedih tau 😢

Bila dah nampak tiket promosi ke Hanoi yang murah dan berbaloi untuk percutian 10 hari, kami pun tak teragak-agak untuk tempah tiket penerbangan. 

Bajet Untuk Kembara 10 Hari Ke Vietnam 


Secara keseluruhan, bajet sekepala untuk kembara kami kali ini lebih kurang RM1000 seorang termasuk tiket Airasia (pergi-balik)

Nak kata kembara ni bajet sangat pun tak jugak. Nak kata mahal sangat pun tak jugak sebab ini kembara untuk 10 hari 9 malam. Pada kami, berpadan dan berbaloilah dengan bajet, masa percutian dan kepuasan yang kami rasai sepanjang 10 hari ini.

Bajet ini termasuk juga kos penginapan hotel, tiket keretapi, tiket masuk tempat tumpuan pelancong dan sedikit kos untuk barang makanan dan minuman.

Aku highligh beberapa kos penting yang pengaruhi bajet kembara Vietnam ni.


  • Tiket AirAsia (Return - 2 orang) = RM495
  • Tiket Keretapi 2 Orang (Pumpkin - Sleeper Train - Pergi Balik) = RM422 / 95 USD
  • Kos Hotel Keseluruhan ( 7 malam ) = RM565 / 127 USD
  • Tiket Ham Rong Mountain seorang (Sapa) = RM14 / 70,000 VND
  • Tiket Cat Cat Village (Sapa) = RM10 / 50,000 VND
_____________________
Total Sekepala : RM765 
_____________________

Memandangkan travel kali ini hanya travel semata-mata tanpa keinginan yang melampau terhadap shopping, kami berjaya gunakan sebaiknya bajet RM1000 seorang yang kami tukarkan kepada USD dan VND sehari sebelum bertolak. Kami tukarkan RM800 ke USD dan cuma RM200 ke VND.


Jiwa dah memberontak nak mengembara ke negara orang. Dengan jiwa yang damai dan dengan perasaan tidak sabar-sabar dalam hati, maka berangkatlah kami dengan penerbangan tambang murah Airasia, AK516 dari KLIA 2 pada 6 Januari 2016 (Jumaat) pada jam 6.15 pagi pada waktu Subuh.

Terima kasih kepada kakak dan abang ipar aku yang sudi hantarkan kami ke KLIA 2 pada malam Jumaat, pukul 12.30 tengah malam tu.

~ CATATAN PENUH KEMBARA KEMBAR : VIETNAM (HANOI - SAPA) 10 HARI 9 MALAM ~

 (Intro) Kembara Kembar  : Vietnam (Hanoi-Sapa) 10 Hari 9 Malam Dan Bajet
➤ Episod 1 : Kembara Kembar : Vietnam (Hanoi-Sapa) Hari Kedua Yang Misteri & Mistik




0 comments:

Copyright © 2016 Kembara Kembar | Designed With By Blogger Templates | Distributed By Gooyaabi Templates
Scroll To Top